چگونه یک فلاشر ساده بسازیم ؟

چگونه-فلاشر-بسازیم

چگونه یک فلاشر ساده بسازیم ؟

فلاشر چیست؟

فلاشر یک مدار الکترونیکی است که برای  برقراری افکت های منتوع و نمایش متوالی در تابلوها و نمایشگرهای LED استفاده می‌شود. که به کمک مدارهای الکترونیکی ، لامپ ها یا LED ها را به ترتیب خاصی روشن و خاموش می کند. تا الگوها و پیام‌های مختلف را به صورت قابل مشاهده و  فهم برای مخاطب نمایش دهد. برای اطلاع بیشتر در مورد فلاشر می توانید به مقالات بررسی فلاشر و فلاشر چیست و چه کاربردی دارد مراجعه نمایید.

انواع فلاشر

به طور کلی فلاشر ها به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. دسته آنالوگ بدون نیاز به برنامه نویسی و فقط با چند قطعه الکترونیکی می توان ساخت. اما مدل های دیجیتال بایستی برایشان برنامه نویسی بر روی یک میکروکنترلر را انجام داد. از این رو شما اگر به فکر ساخت هستید. و می خواهید با کمترین دانش آن را بسازید، باید آنالوگ بسازید.

برای ساخت مدل های آنالوگ می توان از قطعات یا IC های الکترونیکی استفاده کرد . برای این کار مدارات مختلفی وجود دارد. شما می توانید در ادامه برخی از این نمونه مدارات را مشاهده و به دلخواه یکی از این مدارات را استفاده نمایید.

فلاشر آنالوگ با ترانزیستور

بهترین و کم هزینه‌ترین راه برای ساخت مدار فلاشر ساده، استفاده از ترانزیستور است. یکی از مدارهای ترانزیستوری مدار مولتی استابل می باشد. نحوه‌ی چشمک زدن بدین صورت است که ابتدا یکی از کانال ها روشن و دیگری خاموش است. پس از گذشت مدت زمان معینی، کانال روشن، خاموش می‌شود و کانال خاموش، روشن می‌گردد. البته لازم نیست که هر دو خروجی این مدار استفاده گردد. می‌توان تنها از یک خروجی استفاده کرد و فقط یک کانال را چشمک‌زن کرد. یا حتی می‌توان فرکانسی در محدوه شنوایی انسان(۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز) تولید کرد و از آن برای پخش در بلندگو استفاده کرد. شماتیک این پروژه به صورت زیر است :

فلاشر آنالوگ با IC  های آماده

برای نمونه می توان به یک مدار ساده ولی بسیار جالب و سرگرم کننده  با استفاده از ای سی NE555 شاره نمود. این مدار کاملا عملی و تست شده می باشد، بنابراین با خیال راحت از عملکرد مدار می توانید اقدام به ساخت آن نمایید. شماتیک این پروژه جالب به صورت زیر است :

فلاشر با 555

در صورتی که شما نیاز به یک عدد فلاشر باشید و لزومی نداشته باشید که خودتان آن را بسازید، توصیه ما به شما خرید مدل های آماده می باشد. چرا؟

زیرا به دلیل کیفیت بسیار بالا و قیمت نهایی پایین در وقت و سرمایه شما صرفه جویی می نماید. برخی از این محصولات که توسط آراکس الکترونیک طراحی و تولید می شوند عبارت اند از فلاشر 2 کانال دیپ سوییچ ، فلاشر 2 کانال 4 سوییچ ، فلاشر 2 کانال تک برنامه در صورت آشنایی بیشتر می توانید به بررسی ویدئویی فلاشر ها مراجعه نمایید.

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس